FROM THE BLOG

SamenSpel: Horizon Jeugdzorg en vanEgmondConnect met elkaar aan het werk

De zon scheen volop op het Voor de Jeugd Festival, dat op 7 oktober 2013 voor het tweede achtereenvolgende jaar door het Transitiebureau Jeugd werd georganiseerd. De Westergasfabriek in Amsterdam vormde een prachtige locatie voor het delen van goede voorbeelden van transformatie met een ruim duizendkoppig publiek vanuit heel Nederland ! In 14 paviljoens gebeurde er de hele dag van alles. Onder een heerlijk herfstzonnetje tijdens wandelingetjes van de ene naar de ander workshop. En bij het kiezen van een volgend programmaonderdeel op een bankje met een gratis kop koffie of een goed verzorgde lunch. De grote informatiehal met tientallen stands was zeker een bezoek waard.

Waar in dat ene toiletblok weer die twee leuke dames de bezoeksters op een gezellig praatje trakteerden – dit keer niet vanachter hun strijkplank, maar aan een grote tafel vol lekkers.

Om 14.30 uur ging het ook voor ons groepje echt los:

Op het podium van een heuse bioscoopzaal mochten wij onze nieuwe workshop presenteren. Ditmaal dus een SamenSpel tussen 2 professionals van Horizon Jeugdzorg en 2 ouders/ervaringsdeskundigen van vanEgmondConnect .

Brigitte van Egmond verwoordde in haar inleiding de gedeelde zorg van hulpverleners en (ex)clienten, dat gemeenten door de opgelegde bezuinigingen budgetbeheersing boven de vereiste kwaliteit van de jeugdhulp gaan stellen. En dat zij met name te zeer in blijvend noodzakelijke zwaardere hulpvormen (zullen) schrappen.

Hierna nodigde Brigitte de aanwezigen uit om mee te kijken naar een tweemaal gespeeld hulpverleningsgesprek en lichtte ze de specifieke rol van het publiek in de tweede ronde toe.

Toen kon het SamenSpel beginnen en demonstreerde de professional op soms hilarische wijze het te pas en vooral te onpas met veel nadruk terugverwijzen van de cliënte naar diens eigen netwerk en buurtvoorzieningen. Er werd getoond hoe het denken en bepalen voor de hulpvraagster kan leiden tot het volledig ‘ontkrachten’ van deze cliënte. En daarmee niet minder van de hulpverleenster in kwestie! Extra spannend voor ons werd de tweede ronde, waarin het foute eerste gesprek zou worden herhaald. Maar er mocht nu dus onderbroken worden door het publiek, dat met grote regelmaat aangaf waar de professional bepaald niet professioneel handelde.

Dit resulteerde uiteindelijk in een plan van aanpak vanuit een gedeelde kijk op de probleemsituatie en het vertrek van een tevreden(er) klant. Brigitte vroeg de spelers naar hun ervaringen en het mag niemand verbazen dat de cliënte zich in de tweede ronde veel serieuzer genomen voelde en daarmee ook sterker (bleef). 

Dit laatste gold eveneens voor de professional. 
Deze belichtte vervolgens hoe zij in haar dagelijkse praktijk bij Horizon Jeugdzorg – nog veel explicieter dan nu – samen met de hulpvrager vanuit diens kader en perspectief probeert in relatief korte tijd tot een oplossing van de problemen te komen.

Wij hebben deze dag zelf ook aan een paar andere workshops deelgenomen o.a. aan een prima Flessenpost van het Jeugd Welzijns Beraad! We vonden het een goed georganiseerde en zinnige dag.
Maar tegelijkertijd werd ons weer heel duidelijk hoe omvangrijk en complex de klus van transitie & transformatie voor de gemeenten is.

Een opdracht die gezien haar omvang en belang geen bezuinigingen op voorhand verdraagt! Want goedkoop zal ons inziens ook hier duurkoop blijken te zijn. Wel zijn we er van overtuigd dat een goede en zorgvuldige uitvoering – op termijn – zeker zal gaan leiden tot winst voor alle partijen!

Social Media

Blijf up-to-date van het laatste nieuws en blogs via je favoriete social mediakanaal.